Slavernij in de Oost

7 juli 2021

Afgelopen zondag was ik te gast in een van de talkshows die het Rijksmuseum organiseert rond hun tentoonstelling Slavernij. Ik was vereerd door het verzoek, al was mijn eerste reactie dat ik nauwelijks iets weet van het thema van deze zondag: ‘Slavernij in de Oost’. Maar daar is in voorzien. Het is de bedoeling dat ik vooral iets vertel over hoe de slavernij nog lang doorwerkte, tot in films uit de 20ste eeuw. Interessant om daar over na te denken – ik begin mij voor te bereiden. En ik leer veel.

Eerst maar lezen over het fenomeen slavernij in de archipel. In 2015 publiceert Reggie Baay Daar werd wat gruwelijks verricht – Slavernij in Nederlands-Indië. Een aanrader, voor mij gaat er een onbekende wereld open. Ik heb een paar jaar eerder met Hans Goedkoop bij de indrukwekkende ruïnes van het kasteel van Jan Pieterszoon Coen in Jakarta gestaan voor de serie De Gouden Eeuw (zie hier). Geen idee toen dat het hele kasteel door slaven is gebouwd. De cijfers die Matthias van Rossum geeft in de livestream van de talkshow van het Rijksmuseum (zie hier vanaf minuut 5.40) zijn duizelingwekkend. Er zijn in de Oost meer slaven voor Nederland aan het werk geweest dan in de West. In het boek van Baay valt te lezen waarom dat hier bijna volledig vergeten is.

Formeel wordt de slavernij in Nederlands-Indië in 1860 afgeschaft. Maar aan de machtsverhoudingen verandert weinig. De omstandigheden en voorwaarden waaronder contractarbeiders, de koelies, aan het einde van de 19de eeuw moeten werken op de plantages zijn mensonterend. En wettelijk vastgelegd. Als koningin Wilhelmina in de troonrede van 1901 zegt dat Nederland een ‘zedelijke roeping’ heeft in de kolonie en er gewerkt gaat worden aan de ‘verheffing’ van de inlandse bevolking, dan zou je denken dat er wat verandert. Dat is, mondjesmaat, ook het geval. Maar net als na de afschaffing van de slavernij: de machtsverhouding wijzigt niet.

Ook in de 20ste eeuw bepaalt het gouvernement hoe ver de vrijheid van de Indonesiërs reikt. Ze worden tot aan de soevereiniteitsoverdracht van december 1949 grotendeels gezien als kleine kinderen die nog niet volwassen genoeg zijn om zichzelf te besturen. Ik kies voor de talkshow een reportage uit het bioscoopjournaal Wordende Wereld, dat vanaf eind 1947 wekelijks te zien was in de Cineac theaters in diverse steden in Nederland. De reportage heet Van kakebeen tot knoop (hier te zien, vanaf minuut 29.40). De manier waarop de ‘desa-man’ wordt neergezet spreekt boekdelen. Welwillende neerbuigendheid, dat is de beste samenvatting.

Zelf ben ik tijdens de talkshow het meest onder de indruk van het optreden van Nita Liem. Zij komt uit de danswereld en voert een fragment uit van de voorstelling Asian Celebration die verleden jaar vanwege het corona-virus de koelkast in moest. Het is fascinerend hoe zij met drie dansers in een kleine vijf minuten in woord en gebaar de pijn van de naoorlogse koloniale geschiedenis kan vatten. Kijk vooral (hier te zien, vanaf minuut 42.30). Hopelijk valt de hele voorstelling straks ook weer in het theater te zien.

  1. Slavernij in de Oost gaat niet alleen over gedwongen arbeid maar vooral om de (ongelijke) economische machtsverhoudingen en hoe dat tot uitdrukking werd gebracht.

    Deze machtsverhoudingen kunnen worden gemeten door te kijken naar de economische waarde in de transnationale waardeketens=value chains. Dan wordt niet alleen naar winst maar naar het totale inkomen gekeken van bijvoorbeeld rietsuiker uit Java.

    Waardeketens is een middel om globale economische activiteiten kwantitatief te analyseren. Waardeketen betekent dat alle activiteiten om een product op de markt , aan de finale consument af te leveren in beschouwing wordt genomen.

    Dat betekent bevoordeeld bij rietsuiker niet alleen de suikerrietteelt op Java , de productie van suiker in de Suikerfabrieken in bijvoorbeeld Tegal/Brebes, maar ook het transport en marketing van het product , het verfijningsproces , het transport naar de detailhandel in Europa.

    Om dubbeltellingen te voorkomen wordt alleen de toegevoegde waarde (added value) in beschouwing genomen. Reken ik op een kladblaadje uit, dan werd in Indie niet alleen winst gemaakt maar ook inkomen gegenereerd in Nederland zelf. Er werd dubbel en dwars uit de koloniën verdiend.

    De ongelijkheid die in het koloniale systeem was ingebakken werd alleen maar vergroot. De vraag is hoe de dekolonisatie de economische ongelijkheid in stand hield

    14 juli 2021 09:51 Peter van den Broek
  2. Wat een eye opener Gerda!

    10 juli 2021 07:05 Nora Valk
  3. Desa man? Desa kinderen bedoelt hij. Kinderarbeid, nog net niet in z'n ergste vorm.

    8 juli 2021 11:28 Henk van
  4. heel jammer dat het onmogelijk blijkt om 'Van kakebeen tot knoop' te zien!!! ik ben niet de enige die hierover klaagt..kan daar iets aan gedaan worden???

    8 juli 2021 10:21 Anna Djajasoebrata
  5. Heel interessant. Nederland is het land van de dominee en de koopman. Maar de koopman overheerst, als er geld in kan worden verdiend dan knijpt de dominee een oogje dicht. Zo was het toen en zo is het nu nog vaak. De handelsbelangen van Nederland staan voorop. Voor andere landen geldt hetzelfde. Wat dat betreft is er nog niet veel veranderd sinds de tijd van de VOC. Heel interessant die sessie in het Rijksmuseum. Veel geleerd. Dank je Gerda!

    7 juli 2021 20:49 Fons turien